Τετάρτη 22 Δεκεμβρίου 2021

Εισήγηση στο Δ.Σ. της ΔΕΥΑΚ: Καταργείται το 80% στο νερό – Αύξηση 42,53% στην τηλεθέρμανση! – Ποιά κατηγορία θα πληρώσει περισσότερο στην ύδρευση-Το Kozanimedia παρουσιάζει ολόκληρη την εισήγηση-Πίνακες, παραδείγματα και αιτιολογία

 
Μια από τις πλέον κρίσιμες και σημαντικές, από κάθε πλευρά, συνεδριάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου της ΔΕΥΑ Κοζάνης θα πραγματοποιηθεί αύριο, Πέμπτη 23 Δεκεμβρίου, καθώς η σχετική εισήγηση που ήδη έχει παραδοθεί στα μέλη του προβλέπει, μεταξύ άλλων, κατάργηση του “περιβόητου” τέλους του 80% στο νερό (ενσωματώνεται, όμως, στην τιμή),αλλά και μια μεγάλη αύξηση, της τάξης του 42,53%, για τους καταναλωτές της τηλεθέρμανσης, λόγω της κρίσης με την αύξηση του πετρελαίου.

Επίσης, μεταξύ άλλων, στην εισήγηση (η οποία και θα πρέπει να γίνει αποδεκτή από την πλειοψηφία του Δ.Σ.) προβλέπεται αύξηση στα τιμολόγια της ύδρευσης για την πρώτη κλίμακα,, ενώ, επίσης, αναφέρεται πως το τέλος βιολογικού καθαρισμού από 85% επί της αξίας μειώνεται σε 50% και ότι το τέλος αποχέτευσης από 40% επί της αξίας νερού μειώνεται σε 25%.

Σύμφωνα, επίσης, με την εισήγηση, “η αύξηση της τιμής στην πρώτη κλίμακα κατανάλωσης, είναι τόση ώστε οι καταναλωτές τόσο της πόλης της Κοζάνης, όσο και των τοπικών διαμερισμάτων, σε ετήσια βάση να έχουν περίπου την ίδια επιβάρυνση με την προηγούμενη τιμή της κλίμακας”, ενώ σημειώνεται πως “η μεσοσταθμική αύξηση του κόστους για τους καταναλωτές της πόλης της Κοζάνης ανέρχεται σε 6,79% και για τα τοπικά Διαμερίσματα σε 10,11%.”

Το Kozanimedia παρουσιάζει ολόκληρη την αυριανή εισήγηση, με αναλυτικούς πίνακες και παραδείγματα για τις προτεινόμενες αλλαγές:

 

ΘΕΜΑ: Τιμολόγια ύδρευσης-αποχέτευσης, τηλεθέρμανσης, κοινωνικό τιμολόγιο ύδρευσης έτους 2022.

 

  1. Τιμολόγια ύδρευσηςαποχέτευσης

 

Η επιχείρηση στο πλαίσιο της τιμολογιακής πολιτικής ύδρευσης-αποχέτευσης, έλαβε υπόψιν της:

 

  1. Το άρθρο 25 του Ν.1069/80, όπως αυτό τροποποιήθηκε με το άρθρο 10 του Ν4483/17 (το οποίο πραγματεύεται θέματα του τιμολογίου των Δ.Ε.Υ.Α.).
  2. Το άρθρο 11 του Ν.1069/80 όπως αυτό συμπληρώθηκε με το άρθρο 6 του Ν4483/17 (το οποίο πραγματεύεται θέματα του ειδικού τέλους διά την μελέτην, κατασκευή και επέκτασιν έργων υδρεύσεως και αποχετεύσεως, των Δ.Ε.Υ.Α.).
  3. Την οδηγία 2000/60/ΕΚ η οποία ενσωματώθηκε στην εθνική νομοθεσία με την ΚΥΑ 135275/22-5-17, (με τις οποίες καθορίζονται οι γενικοί κανόνες κοστολόγησης και τιμολόγησης των υπηρεσιών ύδατος καθώς και ο καθορισμός των διαδικασιών και της μεθόδου ανάκτησης του χρηματοοικονομικού κόστους των υπηρεσιών αυτών, του κόστους πόρων και του περιβαλλοντικού κόστους).
  4. Την από τον 12/2021, γνωμοδότηση του νομικού συμβούλου της Δ.Ε.Υ.Α. Κοζάνης (για την νομιμότητα του ειδικού τέλους του άρθρου 11 του Ν.1069/1980, ύψους 80%).
  5. Την υπ’ αριθμό 411/2020 απόφαση του Δ.Σ. της ΔΕΥΑΚ, η οποία εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία, με την υπ’ αριθμό 1/2021 απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Κοζάνης και αποφασίστηκε η διατήρηση αμετάβλητου του τιμολογίου ύδρευσης – αποχέτευσης για την χρήση του 2021 στα επίπεδα της χρήσης του 2020.
  6. Από τα απολογιστικά οικονομικά στοιχεία της επιχείρησης από την έναρξη λειτουργίας της, το 1988 μέχρι και τον Δεκέμβριο του 2020, προκύπτει ότι

για την υλοποίηση διαχρονικά των έργων Υ-Α, με την ίδια συμμετοχή της ΔΕΥΑΚ, την δαπάνη αντίστοιχων μελετών και την καταβολή τόκων δανείων που συνάφθηκαν  από το Τ.Π.&.Δ για την χρηματοδότηση της ίδιας συμμετοχής στα έργα Υ-Α, επιπλέον από το ειδικό τέλος 80%, καταβλήθηκε ποσό περίπου 5 εκατομμυρίων ευρώ προερχόμενο από την εκμετάλλευση της Τηλεθέρμανσης.

  1. Τα αποτελέσματα χρήσης των εκμεταλλεύσεων της επιχείρησης, τα οποία τεκμηριώνουν το προηγούμενο συμπέρασμα. Ενδεικτικά παραθέτουμε στοιχεία από τα έτη 2011 έως και το 2020.

Δηλαδή τα καθαρά αποτελέσματα χρήσης των λογαριασμών της ΔΕΥΑΚ προέρχονται από θετικά αποτελέσματα της εκμεταλλεύσεως Τ/Θ και από αρνητικά αποτελέσματα της εκμεταλλεύσεως Υ/Α. Το συνολικό αποτέλεσμα της πρόσφατα ολοκληρωμένης χρήσης του 2020 είναι ζημία -685.804€.

Να διευκρινίσουμε ότι οι οικονομικές καταστάσεις της επιχείρησης διαχρονικά, από ενάρξεως λειτουργίας, συντάσσονται σε φορολογική βάση, με εφαρμογή της αρχής του δεδουλευμένου, της αρχής της αυτοτέλειας των χρήσεων και της αρχής συνέχισης της δραστηριότητας.

Στο ενδεχόμενο που οι οικονομικές καταστάσεις είχαν συνταχθεί σε λογιστική βάση θα παρουσίαζαν καλύτερη εικόνα, αιτία της μεγαλύτερης ωφέλιμης διάρκειας ζωής των εγκαταστάσεων της επιχείρησης, συγκριτικά με την φορολογική διάρκεια ζωής αυτών. Κάτι τέτοιο θα ήταν σύνθετο και χρονοβόρο στην υλοποίηση του, γιατί θα απαιτούσε τον προσδιορισμό της ωφέλιμης διάρκειας ζωής όλων των εγκαταστάσεων της επιχείρησης από ενάρξεως λειτουργίας τους. Ακόμα και σε αυτό το ενδεχόμενο, δηλαδή την εφαρμογή της λογιστικής βάσης στις οικονομικές καταστάσεις, παρά την βελτίωση δεν θα ανατρέπονταν η μη ανταποδοτική λειτουργία των εκμεταλλεύσεων ύδρευσης και αποχέτευσης, γιατί η ίδια συμμετοχή για την υλοποίηση των υποδομών τους, με την επίδραση και του ειδικού τέλους του άρθρου 11 του Ν.1069/1980, είναι μηδενική.

  1. Τα συμπεράσματα της μελέτης κόστους οφέλους της Δ.Ε.Υ.Α. Κοζάνης, για την περίοδο 2022 – 2026, από τα οποία προκύπτει ανάγκη εξωγενώς κάλυψης των χρηματοδοτικών αναγκών των συγχρηματοδοτούμενων έργων τηλεθέρμανσης, γιατί τα λειτουργικά της κόστη, τα οποία καλείτε να αντιμετωπίσει, εκτός από τις σημαντικές αυξήσεις, γενικά στην ενέργεια, έχουν αυξηθεί και με την προσθήκη του κόστους των δικαιωμάτων εκπομπών CO
  2. Την παγκόσμια υγειονομική κρίση και τις επιπτώσεις αυτής στην οικονομία σε εθνικό και τοπικό επίπεδο.
  3. Την ενεργειακή κρίση των τελευταίων μηνών, η οποία πλήττει άμεσα και καθοριστικά τα συνολικά οικονομικά αποτελέσματα της επιχείρησης.

 

Μετά από τα παραπάνω, εισηγούμεθα:

 

  • Την αναγκαία και υποχρεωτική από την νομοθεσία, αναπροσαρμογή του τιμολογίου ύδρευσης – αποχέτευσης της Δ.Ε.Υ.Α. Κοζάνης για το 2022, σύμφωνα με τον παρακάτω πίνακα:

 

 

Τα ισχύοντα σήμερα τιμολόγια κατανάλωσης ύδρευσης – αποχέτευσης της Δ.Ε.Υ.Α. Κοζάνης, για λόγους σύγκρισης, αναλυτικά αποτυπώνονται στον παρακάτω πίνακα:

 

Στα πλαίσια της προτεινόμενης αναπροσαρμογής:

  1. Καταργείτε το ειδικό τέλος 80% του ν.1069/1980 και ενσωματώνεται στην τιμή νερού, για να συμβάλει στην βελτίωση της ανάκτησης, του συνολικού κόστους των υπηρεσιών ύδρευσης – αποχέτευσης, όπως η νομοθεσία επιβάλει.
  2. Το τέλος βιολογικού καθαρισμού από 85% επί της αξίας νερού μειώνεται σε 50%.
  3. Το τέλος αποχέτευσης από 40% επί της αξίας νερού μειώνεται σε 25%.
  4. Οι δύο παραπάνω μειώσεις γίνονται, για να μην υπάρξει υπέρμετρη επιβάρυνση, αιτία της μεταβολής της αξίας του νερού, η οποία είναι η βάση υπολογισμού των παραπάνω τελών.
  5. Η αναπροσαρμογή της αξίας νερού, είναι προοδευτικά αυξανόμενη, όσο αυξάνει η κατανάλωση, για να αποθαρρύνει την υπερβάλλουσα κατανάλωση, όπως η νομοθεσία προβλέπει.
  6. Η αύξηση της τιμής στην πρώτη κλίμακα κατανάλωσης, είναι τόση ώστε οι καταναλωτές τόσο της πόλης της Κοζάνης, όσο και των τοπικών διαμερισμάτων, σε ετήσια βάση να έχουν περίπου την ίδια επιβάρυνση με την προηγούμενη τιμή της κλίμακας.
  7. Η μεσοσταθμική αύξηση του κόστους για τους καταναλωτές της πόλης της Κοζάνης ανέρχεται σε 6,79% και για τα τοπικά Διαμερίσματα σε 10,11%.
  8. Διατηρούνται οι κλίμακες κατανάλωσης, τόσο στα τοπικά Διαμερίσματα, όσο και στην πόλη της Κοζάνης.
  9. Η αναμενόμενη αύξηση εσόδων της Δ.Ε.Υ.Α.Κ., ανέρχεται στα 690.000€.
  10. Η προτεινόμενη αναπροσαρμογή του τιμολογίου ύδρευσης – αποχέτευσης της Δ.Ε.Υ.Α.Κ., βελτιώνει την ανάκτηση του συνολικού κόστους των αντίστοιχων υπηρεσιών και στοχεύει στην σταδιακή πλήρη ανάκτηση του συνολικού κόστους αυτών, όπως η σχετική νομοθεσία ορίζει.
  11. Η εφαρμογή του νέου τιμολογίου ύδρευσης – αποχέτευσης θα είναι άμεση μετά την έγκριση του.

 

  • Οι όροι, οι προϋποθέσεις και οι παροχές του κοινωνικού τιμολογίου ύδρευσης (Κ.Τ.Υ.) παραμένουν ίδιοι με αυτούς που ίσχυαν το 2021. Δηλαδή δικαιούχοι Κ.Τ.Υ. είναι όσοι καταναλωτές είναι δικαιούχοι του Κ.Τ. Ηλεκτρικής Ενέργειας, υπό τον όρο ότι δεν έχουν οφειλές προς την Δ.Ε.Υ.Α.Κ.. Οι εκπτώσεις των δικαιούχων έχουν να κάνουν με το 50% του πάγιου τέλους και με το 50% της τιμής στα πρώτα 120 m3 οικιακού τιμολογίου και 180 mτιμολογίου πολυτέκνων της πόλης της Κοζάνης και για τα πρώτα 180 mοικιακού τιμολογίου και 240 mτιμολογίου πολυτέκνων των τοπικών Διαμερισμάτων. Η ένταξη είναι ετήσια και ανανεώνετε με νέα αίτηση. Η ένταξη λήγει 31/12 του επόμενου έτους από την ένταξη στο Κ.Τ. Ηλεκτρικής Ενέργειας.

 

  • Τα ισχύοντα τιμολόγια λοιπών υπηρεσιών ύδρευσης αποχέτευσης της Δ.Ε.Υ.Α. Κοζάνης, παραμένουν αμετάβλητα και αναλυτικά αποτυπώνονται στον παρακάτω πίνακα:

 

Με Φ.Π.Α. 13% επιβαρύνεται η αξία νερού και όλες οι υπόλοιπες υπηρεσίες ύδρευσης – αποχέτευσης επιβαρύνονται με Φ.Π.Α. 24%.

 

 

 

  1. Τιμολόγια τηλεθέρμανσης

 

Η επιχείρηση στο πλαίσιο της τιμολογιακής πολιτικής της τηλεθέρμανσης, έλαβε υπόψιν της:

 

  1. Το ΠΔ 12/1994 (σύμφωνα με το οποίο διευρύνθηκε το αντικείμενο δραστηριότητας της ΔΕΥΑΚ, με την προσθήκη της τηλεθέρμανσης).
  2. Την παράγραφο 3 του άρθρου 10 του Ν.1069/80, όπως αυτή ισχύει σήμερα, (η οποία πραγματεύεται θέματα πόρων των επιχειρήσεων που έχουν επεκταθεί στο αντικείμενο της τηλεθέρμανσης).
  3. Τις με αριθμούς 52/2009 & 160/2009 πράξεις του Διοικητικού Συμβουλίου της ΔΕΥΑΚ, σύμφωνα με τις οποίες αποφασίστηκαν τα τιμολόγια της τηλεθέρμανσης. Τα συγκεκριμένα τιμολόγια ισχύουν αμετάβλητα έως και σήμερα.
  4. Την διαχρονική εξέλιξη του τιμολογίου τηλεθέρμανσης, από την οποία προκύπτει όφελος για τον καταναλωτή συγκριτικά με την κατανάλωση πετρελαίου. Συγκεκριμένα το όφελος για τον καταναλωτή έχει διακυμανθεί από ενάρξεως λειτουργίας της τηλεθέρμανσης (1993-1994), πολύ παραπάνω από το συμφωνημένο – συμβατικό 25%. Την τελευταία περίοδο για την οποία υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία 2020-2021, το ποσοστιαίο όφελος του καταναλωτή ξεπερνά το 65%.
  5. Το από 25/07/2018 μνημόνιο αποδοχής της σύμβασης παροχής θερμικής ενέργειας και το αντίστοιχο σχέδιο αυτής, μεταξύ ΔΕΗ Α.Ε. και ΔΕΥΑΚ, από την οποία προκύπτει αναδρομική, τμηματική αναπροσαρμογή της τιμής θερμικής μονάδας, από το 2016, συγκριτικά με την τιμή του 2012.
  6. Τα διαχρονικά θετικά οικονομικά αποτελέσματα λειτουργίας της τηλεθέρμανσης για την ΔΕΥΑΚ, όπως αυτά έχουν παρουσιαστεί παραπάνω στο πλαίσιο των τιμολογίων ύδρευσης-αποχέτευσης.
  7. Την από 07/10/2021 εισήγηση της Διοίκησης της λειτουργίας τηλεθέρμανσης, για αύξηση κατά 42,53% του τιμολογίου τηλεθέρμανσης.
  8. Την υπ’ αριθμό 411/2020 απόφαση του Δ.Σ. της ΔΕΥΑΚ, η οποία εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία, με την υπ’ αριθμό 1/2021 απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Κοζάνης και αποφασίστηκε η διατήρηση αμετάβλητου του τιμολογίου τηλεθέρμανσης για την χειμερινή περίοδο 2020-2021 στα επίπεδα της περιόδου 2019-2020.
  9. Τα συμπεράσματα της μελέτης κόστους οφέλους της Δ.Ε.Υ.Α. Κοζάνης, για την περίοδο 2022 – 2026, από τα οποία προκύπτει ανάγκη κάλυψης των χρηματοδοτικών αναγκών των συγχρηματοδοτούμενων έργων τηλεθέρμανσης, από τα λειτουργικά αποτελέσματα της εκμετάλλευσης τηλεθέρμανσης και όχι η κάλυψη των λειτουργικών ελλειμάτων στα αποτελέσματα της εκμετάλλευσης ύδρευσης – αποχέτευσης.
  10. Την παγκόσμια υγειονομική κρίση και τις επιπτώσεις αυτής στην οικονομία σε εθνικό και τοπικό επίπεδο.
  11. Την υποχρεωτική μετάβαση στην μεταλιγνιτική περίοδο, όπως αυτή έχει δρομολογηθεί και την απαιτούμενη ίδια συμμετοχή για την προσαρμογή των λειτουργικών εγκαταστάσεων της τηλεθέρμανσης, που αυτή συνεπάγεται.
  12. Την έντονη διακύμανση, με ανοδικές τάσεις του κόστους των δικαιωμάτων εκπομπών του CO2 και τις επιπτώσεις που αυτή έχει στο λειτουργικό κόστος της τηλεθέρμανσης.
  13. Την ενεργειακή κρίση των τελευταίων μηνών, η οποία πλήττει άμεσα και καθοριστικά τα συνολικά οικονομικά αποτελέσματα της επιχείρησης.
  14. Την απόφαση Α.1243/15.11.2021, για την χορήγηση επιδόματος θέρμανσης στους καταναλωτές τηλεθέρμανσης.

 

 

Μετά από τα παραπάνω, εισηγούμεθα:

 

Την αναγκαία προσαρμογής του τιμολογίου τηλεθέρμανσης, σύμφωνα την σχετική εισήγηση του διευθυντή της υπηρεσίας, στα 62,00€ πλέον Φ.Π.Α. 6% (ήτοι 65,72€/MWhth) για την περίοδο 2021 – 2022, από τα 43,50€ πλέον Φ.Π.Α. 6% (ήτοι 46,11€/MWhth) που είναι σήμερα. Η αύξηση συνολικά για τον καταναλωτή ανέρχεται στα 19,61€/MWhth ή 42,53%. Παρά την παραπάνω αύξηση η τηλεθέρμανση εξακολουθεί να είναι η οικονομικότερη επιλογή για τον καταναλωτή, συγκριτικά με όλες τις διαθέσιμες σήμερα εναλλακτικές επιλογές. Με την αύξηση αυτή ενσωματώνετε στο τιμολόγιο τηλεθέρμανσης και το αυξημένο κόστος των δικαιωμάτων εκπομπών CO2. Αξίζει να αναφερθεί ότι η αναδρομική χρέωση δικαιωμάτων εκπομπών CO2, των χρήσεων 2016-2020, εντός της χρήσης του 2021, για πρώτη φορά, έχει δημιουργήσει ένα ανυπέρβλητο για την επιχείρηση κενό, διότι δεν συμπεριελάμβανε στους λογαριασμούς που εξέδιδε στις προαναφερθείσες χρήσης, κόστος δικαιωμάτων, αυτού του επιπέδου. Το συνολικό κενό εκτιμάτε στα 8.000.000€ περίπου. Η κατάσταση δημιουργήθηκε από την αυξητική τάση του κόστους των δικαιωμάτων εκπομπών από τα 4,54€/tCO2 το 2013 σε 26,6€/tCO2 το 2020, για να ξεπεράσει τα 70,00€/tCO2     το 2021. Η τηλεθέρμανση διαχρονικά συνέβαλε τα μέγιστα στον περιορισμό του κόστους θέρμανσης των καταναλωτών της και ιδιαίτερα την περίοδο της πανδημίας. Οι καταστάσεις όπως έχουν διαμορφωθεί σήμερα, ξεπερνάνε τις δυνατότητες της επιχείρησης. Η αναπροσαρμογή του τιμολογίου τηλεθέρμανσης αφορά την περίοδο λειτουργίας 2021 – 2022 στο σύνολο της.

 

Το τέλος σύνδεσης μικτών m2 παραμένει στα 3,50€/m2, με χρέωση σύνδεσης εναλλάκτη ως εξής:

 

 

Με Φ.Π.Α. 6% επιβαρύνεται η αξία κατανάλωσης τηλεθέρμανσης & όλα τα υπόλοιπα τέλη και χρεώσεις, επιβαρύνονται με Φ.Π.Α. 24%.

 

 

Παρακαλούμε για τις δικές σας ενέργειες.

 

Δείτε ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ:

ΤΙΜΟΛΟΓΙΟ-ΥΔΡΕΥΣΗΣ-ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ-ΤΗΛΕΘΕΡΜΑΝΣΗ-2022(1)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου