Δευτέρα 8 Φεβρουαρίου 2021

Συνέντευξη για την Επιχειρηματικότητα με τον Δημήτρη Καρακούλα, ένα από τα πιο έμπειρα Στελέχη της Ελληνικής και της Διεθνούς αγοράς:

 
Πως βλέπετε μέσα από το ρόλο σας, τις επιχειρηματικές εξελίξεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό;

Η αύξηση του επιπέδου αβεβαιότητας το τελευταίο διάστημα, ήταν κάτι πρωτόγνωρο, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά σε παγκόσμιο επίπεδο, δημιουργώντας προβλήματα στην καθημερινή επιχειρηματική δραστηριότητα από την μία, αλλά παράλληλα προκαλώντας τις συνθήκες ανάπτυξης νέων ιδεών και λύσεων, ευνοώντας την καινοτομία.

Πιστεύετε ότι με αυτά που διαθέτουμε σαν χώρα ή που θα μπορούσαμε να εξασφαλίσουμε με συνέργειες και συμπράξεις σε Διεθνές επίπεδο, θα είναι εφικτό να προσδοκούμε σε μια ανάπτυξη που θα κινητοποιήσει μηχανισμούς και διαδικασίες για να εκκινήσουν εκ νέου τις δυνάμεις ανάπτυξης;

Η χώρα μας μέσα από το πρίσμα της κουλτούρας μας, παρόλο που εκ πρώτης όψεως δείχνει να δένεται με την σταθερότητα, την αποφυγή αλλαγών και τον συντηρητισμό, έχει πάντα έμφυτη την καινοτόμο σκέψη, μέσα από την αμφισβήτηση. Η ιστορία μας είναι γεμάτη από καινοτόμες λύσεις που δώσαμε σε πολλές δύσκολες περιστάσεις στο παρελθόν και αυτό με κάνει σίγουρο ότι διαθέτουμε ότι χρειάζεται για να δημιουργήσουμε ένα νέο επιχειρηματικό αύριο. Εκμεταλλευόμενοι μάλιστα τα μοναδικά χαρακτηριστικά μας, τα οποία πάντα αποτελούν μαγνήτη για την διεθνή επιχειρηματικότητα, είμαι σίγουρος ότι μπορούμε να προσδοκούμε μια νέα λαμπρότερη επιχειρηματικά μέρα για την χώρα μας.

Ποιες επιχειρήσεις πιστεύετε ότι θα επιτύχουν ταχύτερα αυτή την εκ νέου εκκίνηση;

Οι επιχειρήσεις που θα θα πετύχουν ταχύτερα αυτή την εκ νέου εκκίνηση, είναι αυτές που θα επενδύσουν στην καινοτομία, στους ανθρώπους και στην αλλαγή τρόπου σκέψης και αντίληψης του ανταγωνιστικού πεδίου.

Θεωρείτε ότι υπάρχουν στην Ελλάδα μηχανισμοί, δομές, κουλτούρα απλής ή ταχείας δράσης για ανάκαμψη μετά από περιόδους ύφεσης ή επώδυνων, τραυματικών, θα μπορούσαμε να πούμε καταστάσεων;

Στην Ελλάδα υπάρχουν όλα όσα χρειάζονται και το μόνο επιπλέον που θα χρειαστεί για να ενεργοποιηθούν οι δυνάμεις ανάκαμψης, είναι η αποδοχή του νέου, η απόρριψη της λειτουργίας στην ζώνη άνεση του παρελθόντος και η προσήλωση στην επιχειρηματική αριστεία. Άλλωστε η χώρα μας έχει περάσει από παρόμοιες δυσκολίες τον τελευταίο αιώνα και έχει αποδείξει ότι μπορεί να τα καταφέρει.

Αν συγκρίνατε τις δυνατότητες ανάκαμψης της Ελλάδας σε σχέση με άλλες χώρες, ποιες θα λέγατε ότι είναι οι διαφορές και που οφείλονται;

Οι δυνατότητες ανάκαμψης στην Ελλάδα περιορίζονται κυρίως από τον τρόπο σκέψης. Σε επίπεδο επιχειρήσεων οι βασικές συνθήκες που ευνοούν την ανάκαμψη μετά από περιόδους κρίσης και υψηλής αβεβαιότητας είναι το μέγεθος των επιχειρήσεων, το μέγεθος και η ευρωστία της αγοράς, η έκθεση σε εθνικό και διεθνές περιβάλλον, η ανταγωνιστική θέση, αλλά το πιο σημαντικό είναι η κουλτούρα και οι πεποιθήσεις των ηγετών των επιχειρήσεων αλλά και των ακολούθων τους, που αποτελούν το ανθρώπινο κεφάλαιο των επιχειρήσεων.

Πόσο σημαντική είναι η επιχειρηματική αριστεία σε μια χώρα και πόσο συμβάλλει στην ανάπτυξη της;

Η επιδίωξη της επιχειρηματικής αριστείας θεσπίζει από μόνη της τον στόχο. Δίνει στην επιχείρηση την πυξίδα για να κινηθεί ειδικά σε περιβάλλοντα υψηλής αβεβαιότητας. Άρα είναι από τα πιο σημαντικά στοιχεία που θα οδηγήσουν στην αειφόρο ανάπτυξη.

Έχει η Ελλάδα DNA επιχειρηματικής αριστείας και σε ποιο βαθμό, συγκρινόμενη πάντα με άλλες χώρες;

Το DΝΑ μας εμπεριέχει τα στοιχεία που προωθούν την επιχειρηματική αριστεία. Κάποια από αυτά βρίσκονται ίσως σε υπερθετικό βαθμό ριζωμένα μέσα μας, συγκρινόμενοι με άλλες χώρες, αλλά ταυτόχρονα (καθώς πάντα η φύση προσπαθεί να ισορροπήσει) υπάρχουν και κάποια στοιχεία που φρενάρουν την αριστεία. Η πειθαρχία, η εμπιστοσύνη, η υπομονή, η αποδοχή του λάθους, η ανάγκη για προσωπική βελτίωση, είναι κάποια από τα στοιχεία μας που πολλές φορές βρίσκονται σε λήθαργο. Θέτοντας αυτά τα στοιχεία σε κίνηση, μπορούμε να κάνουμε θαύματα.

Υπάρχουν συγκεκριμένοι κλάδοι στην Ελλάδα και στο εξωτερικό που διαμορφώνουν ένα άριστο εν γένει επιχειρηματικό υπόβαθρο; μπορείτε ενδεικτικά να μας αναφέρετε παραδείγματα για Ελλάδα και εξωτερικό;

Η αριστεία είναι περισσότερο το «όριο» που τείνουν οι προσπάθειες, παρά το σημείο που φτάνει κανείς. Όπως όλα τα όρια, όσο πλησιάζεις, τόσο αυτό ανεβαίνει ακόμα πιο ψηλά. Για τον λόγο αυτό και είναι περισσότερο πυξίδα, παρά προορισμός. Για την επιδίωξη της αριστείας οι εταιρείες οργανώνονται εσωτερικά, αναπτύσσοντας και βελτιώνοντας οργανωτικές ικανότητες παράλληλα με τα προϊόντα. Ηγεσία, έλεγχος ποιότητας, συνεχής έλεγχος της πρότασης αξίας στην αγορά, σχέσεις με πελάτες & stakeholders, βελτίωσης δεικτών απόδοσης, είναι στοιχεία που χαρακτηρίζουν επιχειρήσεις που επιδιώκουν την αριστεία. Πολλά τα παραδείγματα στην διεθνή σκηνή. ΙΚΕΑ, VW, Google, Amazon, Apple κτλ. Για παράδειγμα η Porsche επενδύει σε προγράμματα αριστείας όχι μόνο για την ίδια, αλλά με την συνεργασία εξειδικευμένων στον κλάδο εταιρειών συμβούλων, υποστηρίζει το δίκτυο συνεργατών της να επενδύσει σε προγράμματα που στοχεύουν στην αριστεία. Υποστηρίζει την ανάπτυξη ικανοτήτων και την δημιουργία των απαραίτητων λειτουργικών δομών που οδηγούν στον δρόμο της συνεχούς βελτίωσης. Και στην Ελλάδα υπάρxουν φυσικά πολλές εταιρείες που επενδύουν με στόχο την αριστεία. Υπάρχουν πολλές εταιρείες που έχουν βραβευτεί για τις προσπάθειές τους σαν diamonds of the Greek economy, όπως η ΔΕΠΑ, η NEOKEM, η Τσανταλης, Neuropublic, Πηγασος, Megaplast, Ζαφειρόπουλος και ένα σωρό άλλες. Αυτό αποτελεί απόδειξη πως σε πολλούς κλάδους στην χώρα μας υπάρχουν εταιρείες που ανταγωνίζονται για την αριστεία.

Πόσο πιστεύετε ότι επηρεάζει η παγκοσμιοποίηση, η γεωπολιτική, η τεχνολογία, η καινοτομία, ο ψηφιακός μετασχηματισμός, η τεχνητή νοημοσύνη, η ενεργειακή μετάβαση, ο στόχος της μηδενικής κατανάλωσης ( Net Zero Energy) την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων και στη συνέχεια μιας χώρας;

Όλοι αυτοί οι παράγοντες είναι από μόνοι τους απειλές αλλά και τεράστιες ευκαιρίες! Είναι οι παράγοντες που καταργούν την αντίληψη μιας σταθερής , «σίγουρης» θέσης στο ανταγωνιστικό τοπίο και δημιουργούν την ανάγκη για συνεχή κίνηση και βελτίωση, που είναι και το κύριο συστατικό την επιδίωξης της αριστείας. Και καθώς το ανταγωνιστικό τοπίο έχασε τα τοπικά χαρακτηριστικά του, είναι φυσικό να επηρεάζει και την χώρα μας.

Ποιος είναι τελικά ο πυρήνας για να επιτευχθεί επιχειρηματική αριστεία;

Η αριστεία είναι σαν το απόσταγμα πολλών διαφορετικών συνιστωσών μιας επιχείρησης, που είναι συνδεδεμένες με την κεντρική αντίληψη της επιχειρηματικής πραγματικότητας. Η κερδοφορία, η ρευστότητα, οι επενδύσεις, η σχέση με το περιβάλλον και την κοινωνία, η διαχείριση εσωτερικών ικανοτήτων, η ανάπτυξη του ανθρώπινου κεφαλαίου, όλα αυτά δένονται μεταξύ τους μέσω του οράματος και της δέσμευσης. Για να πετύχει η προσπάθεια, χρειάζεται μια ολιστική προσέγγιση της έννοιας της ποιότητας σε κάθε κύρια & υποστηρικτική λειτουργία του οργανισμού, ώστε το αποτέλεσμα που θα προκύψει να είναι επιτυχημένο σε όλες τις επιμέρους λεπτομέρειες.

Εσείς ως Leader στο χώρο σας που εστιάζεστε για αυτή την επίτευξη;

Η έννοια της δέσμευσης προς τον κοινό στόχο, είναι κάτι που έρχεται όταν όλες οι εσωτερικές δυνάμεις μιας επιχείρησης ευθυγραμμίζονται. Τα hardware ρυθμίζονται ευκολότερα. Οι άνθρωποι όμως χρειάζονται πολλή περισσότερη προσπάθεια για να ευθυγραμμιστούν σε ένα στόχο. Για τον λόγο αυτό η ηγεσία πιστεύω ότι πρέπει να δώσει ιδιαίτερη προσοχή στο ανθρώπινο κεφάλαιο, δημιουργώντας το όραμα, μετά την ομάδα και την δέσμευσή της στον σκοπό και τον στόχο και δίνοντας τους τον χώρο και τα μέσα να δουλέψουν για το αποτέλεσμα.

Ποια κατά τη γνώμη σας είναι τα κριτήρια με τα οποία μια επιχείρηση διακρίνεται;

Η εμπιστοσύνη της αγοράς στην οποία ανταγωνίζεται μια επιχείρηση είναι η ένδειξη που χρειάζεται κανείς. Μια εταιρεία με market value υψηλότερο του book value είναι μια εταιρεία που η αγορά την εμπιστεύεται. Φυσικά για να συμβεί αυτό, θα πρέπει τα επιμέρους στοιχεία του εσωτερικού & εξωτερικού περιβάλλοντος να είναι θετικά, όπως η κερδοφορία τη η ταμειακή υγεία, η διαχείριση των διαδικασιών της, η τεχνογνωσία που υπάρχει, η αντίληψη της για την καινοτομία, που είναι ναι άμεσα συνδεδεμένη με την διαχείριση της αλλαγής και φυσικά ο τρόπος διαχείρισης των πόρων της και κυρίως του ανθρώπινου κεφαλαίου.

Την διακεκριμένη δική σας θέση προσωπικά στην αγορά και τον ρόλο σας στην επιχείρηση, τι πιστεύετε ότι τα έχει ενισχύσει και πόσο αυτά έχουν ενδυναμώσει και με ποιο τρόπο την πορεία της επιχείρησης;

Η ηγεσία είναι ένα βασικό στοιχείο που καθορίζει την πορεία μιας επιχείρησης. Η πίστη στους ανθρώπους και η δημιουργία υγειών ομάδων με κοινό όραμα α και στόχους, η προσπάθεια προσωπικής βελτίωσης, η αποδοχή του λάθους σαν μέρος της μάθησης, της εξέλιξης και της καινοτομίας, είναι αυτά που σε κάνουν καλύτερο.

Πιστεύετε ότι ο καταναλωτής καταλαβαίνει και πως, την υγιή επιχειρηματικότητα ή αρκεί το καλό marketing για να πειστεί για το ποια είναι η άριστη επιχείρηση, το καλύτερο προϊόν ή υπηρεσία, η καλύτερη εναλλακτική για αυτόν; πόσο τον επηρεάζει η “διάκριση μιας επιχείρησης”, ουσιαστική ή μη, στο να την επιλέξει;

Μπορείς να ξεγελάσεις κάποιον μια φορά αλλά όχι για πάντα. Οι καταναλωτές έχουν και γνώση και αντίληψη. Το σωστό marketing θα σου δώσει την δυνατότητα να προσεγγίσεις την αγορά. Αλλά είναι η πρόταση αξίας που θα τους κάνει να δεθούν μαζί σου. Και φυσικά το ίδιο το word of mouth που θα δημιουργηθεί, θα αποτελέσει την καλύτερη διαφήμιση για να αναπτυχθείς. Ειδικά σήμερα που τα σύνορα έχουν καταργηθεί και η φωνή κάθε ατόμου φτάνει στην άλλη άκρη του κόσμου, το ξεπέρασμα των προσδοκιών των πελατών σου είναι η σωστή συνταγή.

Πόσο σημαντικό πιστεύετε ότι είναι το να διενεργούν οι επιχειρήσεις έρευνες αγοράς, ώστε να προσδιορίζουν τα κριτήρια των καταναλωτών με τα οποία ξεχωρίζουν μια επιχείρηση;

Είναι σημαντικό να μπορείς να «μιλήσεις» με την αγορά. Άλλωστε το προϊόν καλύπτει ανάγκες μέσα από τα οφέλη που παρέχει. Και για να δεις τις ανάγκες πρέπει να συνομιλήσεις με την αγορά σου. Η έρευνα δεν σταματά ποτέ.

Πόσο ξεκάθαρη είναι η τοποθέτηση των καταναλωτών απέναντι σε αυτές τις έρευνες και πόσο οι εταιρείες τη λαμβάνουν υπόψη σήμερα ή στο μέλλον;

Η αποτελεσματικότητα μιας έρευνας δεν είναι μόνο συνάρτηση της ξεκάθαρης τοποθέτησης των καταναλωτών. Για να πάρεις την σωστή απάντηση πρέπει να έχεις κάνει την σωστή ερώτηση. Οι έρευνες είναι ένα εργαλείο, αλλά πάντα πρέπει να την συνδυάζεις και με άλλα ευρήματα όπως οι τάσεις, οι ανάλυση κλαδικών δευτερογενών στοιχείων, οι μακροσκοπικές έρευνες σε άλλες αγορές, σε άλλους κλάδους.

Οι νέες υπηρεσίες, τα νέα προϊόντα, η εξέλιξη μιας επιχείρησης, καινοτομικά, τεχνολογικά, σε ποιο βαθμό αξιολογούνται θετικά από τον καταναλωτή; Μπορεί και πόσο σύντομα να αντιληφθεί τη διαφορά; Γνωρίζουν οι επιχειρήσεις πώς να το διαχειριστούν αυτό και σε ποιο βαθμό;

Κάθε βήμα προς νέες λύσεις, είτε είναι καινοτομίες είτε αποτελούν εξέλιξη, πρέπει να γίνονται με τον σωστό ρυθμό, και με τρόπο που οι καταναλωτές να αντιλαμβάνονται. Η βάση κάθε νεοτερισμού, καινοτομίας και εξέλιξης είναι να καλύπτονται καλύτερα και ευκολότερα οι ανάγκες. Είναι φυσικό λοιπόν οι καταναλωτές να βλέπουν θετικά κάθε εταιρεία που με την πρόταση αξίας της καλύπτει καλύτερα και ευκολότερα την υπάρχουσα ανάγκη. Οι επιχειρήσεις απλά θα πρέπει να βρουν τον σωστό ρυθμό εισαγωγής καινοτομιών και νέων προϊόντων, ώστε να είναι πάντα κοντά στην αγορά που τους ενδιαφέρει. Ακόμα και ο χρόνος εισαγωγής μιας καινοτομίας έχει τεράστια σημασία. Άρα προετοιμάζεσαι για το μέλλον και έχει πάντα την σωστή λύση γα το παρόν.

Η καινοτομία είναι έρεισμα, στρατηγική ή αυτοσκοπός για μια επιχείρηση, προκειμένου αυτή να θεωρείται στα μάτια του καταναλωτή ότι εξελίσσεται;

Η καινοτομία είναι μέρος της διαδικασίας εξέλιξης. Όπως ένα όργανο του σώματος δεν είναι από μόνο του αυτοσκοπός, αλλά μέρος της όλης διαδικασίας, το ίδιο ισχύει και για την καινοτομία. Χωρίς αυτή μένεις πίσω. Μόνο με αυτή κινδυνεύεις να χάσεις το παρόν. Άρα θα έλεγα είναι μια συνιστώσα της στρατηγικής κάθε επιχείρησης που θα πρέπει να έχει την προσοχή και την υποστήριξη όπως και οι υπόλοιπες δραστηριότητες της εταιρείας.

Πιστεύετε ότι η ένταση και ο οίστρος για καινοτομία έχουν για τις επιχειρήσεις το επιθυμητό return από την επένδυση ή απλώς, μειώνουν το margin στο όνομα του brand image;

Η ισορροπία είναι σημαντική πάντα και παντού. Στην αρχαία Ελλάδα μιλήσαμε για την χρυσή τομή, για την ισορροπία που χρειάζεται η αρμονία. Η καινοτομία, πρέπει να είναι μέρος της στρατηγικής ατζέντας μιας επιχείρησης, και να γίνει τρόπος ζωής. Η υποεπένδυση ή η υπερεπένδυση σε κάθε περίπτωση είναι λάθος επιλογές, καθώς στην μια περίπτωση θα ευνοήσεις την παρούσα κερδοφορία θυσιάζοντας την μελλοντική, ενώ στην 2η θυσιάζεις την σημερινή κερδοφορία παίρνοντας και τεράστιο ρίσκο για το αύριο. Φυσικά τα πάντα εξαρτώνται και από την παρούσα θέση μιας επιχείρησης, καθώς αν σε επίπεδο αλλαγής χρειάζεται μια επανάσταση για να υπάρξει ελπίδα επιβίωσης, ίσως η εστίαση στην καινοτομία (για την συγκεκριμένη περίοδο) να είναι η μόνη λύση.

Υπάρχουν οπαδοί και των δύο δογμάτων. Του πρώτου, που δέχεται ότι η τεχνολογία είναι ζωτικής σημασίας για την καινοτομία, και του δεύτερου, που θεωρεί ότι η καινοτομία είναι ζωτικής σημασίας για την τεχνολογία. Η εμπειρία σας μέχρι σήμερα τι έχει δείξει και τι πιστεύετε ότι θα συμβεί στο μέλλον και γιατί;

Είναι σαν την ερώτηση της κότας και του αυγού. Πιστεύω πως οι δύο έννοιες είναι ανεξάρτητες αλλά και άμεσα συνδεδεμένες ταυτόχρονα. Άλλωστε η τεχνολογία εξελίσσεται και χωρίς καινοτομία, όπως και οι καινοτομίες μπορούν να υπάρξουν και χωρίς τεχνολογία. Αλλά και από την άλλη, η τεχνολογία βοηθάει στην δημιουργία καινοτομιών, όπως και οι καινοτομίες βοηθούν στα άλματα της τεχνολογίας.

Ποιο από τα δύο παραπάνω δόγματα πιστεύετε ότι «έλκει» τον καταναλωτή ή επηρεάζει την ανταγωνιστικότητα μιας επιχείρησης, ενός Brand και σε ποιο βαθμό καταλαβαίνει o καταναλωτής τις διαφορές, αν υπάρχουν; Και αν υπάρχουν σήμερα, θα υπάρχουν και στο μέλλον; Ή οι υπάρχουσες θα εξισωθούν, πότε, πώς και για ποιο λόγο;

Κατά την άποψή μου, η τεχνολογία είναι πιο εμφανής σε γενικές γραμμές για τον καταναλωτή, ενώ η καινοτομία μπορεί να είναι κρυμμένη. Αυτό που πάντα έλκει τον καταναλωτή είναι η σωστή πρόταση αξίας, που του δίνει τα οφέλη που χρειάζεται για να καλύψει τις ανάγκες του. Και μέσα στις ανάγκες υπάρχουν πάντα και οι βασικές αλλά και οι εκλεπτυσμένες, όπως το status, η διαφοροποίηση, κτλ.

Θα θέλατε να μοιραστείτε μαζί μας εμπειρίες ή έστω απόψεις σας, σχετικά με το τι θεωρείται ανάπτυξη, επιτυχία, μοναδικότητα, αριστεία σε άτομα ή επιχειρήσεις;

Η ανάπτυξη είναι μονόδρομος. Είναι σαν την ζωή, σαν την φύση. Ότι δεν αναπτύσσεται κινδυνεύει να πάρει πορεία προς την εξαφάνιση. Η επιτυχία είναι έννοια με πολλές πτυχές. Σε επιχειρηματικό επίπεδο, επιτυχία είναι να βρίσκεσαι κοντά στους στόχους που έχεις θέσει, είτε αυτό αφορά άτομα είτε επιχειρήσεις. Η μοναδικότητα είναι η ύπαρξη ταυτότητας. Να είσαι αυτό που σε κάνει να ξεχωρίζεις. Να είσαι αναγνωρίσιμος. Και τέλος η αριστεία είναι η προσπάθειά σου να συνδυάσεις όλα τα παραπάνω διατηρώντας υγειές το εσωτερικό περιβάλλον, όπως και τις σχέσεις σου με το εξωτερικό περιβάλλον.



Dimitris Karakoulas, Business Consultant, Experienced C-Level Executive 
General Manager @ Bentley Bahrain Llc, Bahrain – COO @ RT East Africa Ltd, Kenya – General manager @ Porsche Centre Nairobi Ltd, Kenya – General manager @ Bentley East Africa Ltd, Kenya – General Manager @ Coscharis Motors Ltd, Nigeria – General Manager @ Rolls Royce Nigeria – CEO @ Porsche Centre Thessaloniki, Sportscar SA – North Greece Market Director @ MAVA SA– Commercial Manager @ Mandilas SA- Business Consultant, Automotive expert

https://publishing.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου