Την προχειρότητα και την έλλειψη σχεδιασμού στην κατάρτιση των δασικών χαρτών επισημαίνουν με ερώτησή τους 36 βουλευτές της Ν.Δ., μεταξύ των οποίων και ο Γιώργος Κασαπίδης.
Πολλά είναι τα λάθη και οι παραλείψεις που έχουν εντοπιστεί στις περιοχές που ήδη έγινε η ανάρτηση των χαρτών, δεδομένου ότι χρησιμοποιήθηκαν αεροφωτογραφίες δύο μόνο χρονικών περιόδων (1945, 2008), ενώ και ο χρόνος διαβούλευσης δεν ήταν επαρκής.

Παράλληλα οι βουλευτές στηλιτεύουν τη φοροεισπρακτική αντίληψη της Κυβέρνησης με την επιβολή παραβόλου υψηλού τιμήματος κατά τη διαδικασία κατάθεσης αντίρρησης από τους πολίτες.
Τέλος τονίζουν τον κίνδυνο απώλειας περιουσιών των πολιτών που θα ήθελαν να προβούν σε τυχόν αιτήσεις θεραπείας σε αντίστοιχα όργανα για αποτελέσματα που δε συμφωνούν, διαδικασία που δεν προβλέπεται.
Ακολουθεί το κείμενο της ερώτησης:
ΕΡΩΤΗΣΗ
  • Προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας

ΘΕΜΑ: Άλλος ένας Γολγοθάς των πολιτών με τους νέους δασικούς χάρτες
Η διαδικασία ανάρτησης των δασικών χαρτών σε εφαρμογή του Νόμου 4389/2016, αφήνει για άλλη μια φορά έκθετη την Κυβέρνηση και τον αρμόδιο Υπουργό στους πολίτες. Αν και πρόκειται για ένα ζήτημα μείζονος σημασίας, προχειρότητες και έλλειψη σχεδιασμού στο στάδιο της κατάρτισης των δασικών χαρτών, αλλά και προσήλωση σε φοροεισπρακτικές τακτικές τύπου «παράβολο», οδηγούν χιλιάδες ιδιοκτήτες στην απόγνωση, καθώς αρκετοί καλούνται να πληρώσουν ένα νέο χαράτσι από 45 ευρώ έως 3.600, για αυτό που έως σήμερα θεωρούσαν ιδιοκτησία τους.
Ειδικότερα, για τις περιοχές όπου έχει γίνει ήδη ανάρτηση, όπως οι Περιφερειακές Ενότητες Πιερίας, Καβάλας Μεσσηνίας και Ηλείας, οι παραλείψεις και τα λάθη που διαπιστώνονται είναι πολλά: στον Πύργο Ηλείας εμφανίζονται αναδασωτέα ακόμη και κτήματα με κατοικίες, ευρύτερα στην Ηλεία αγροτεμάχια εμφανίζονται ως δασικά, ενώ στην Μεσσηνία «εξαφανίζονται» σπίτια και περιουσίες με καλλιεργούμενες αγροτικές εκτάσεις σε όλους τους Δήμους. Οι στρεβλώσεις αυτές οφείλονται στη χρήση αεροφωτογραφιών δύο μόνο χρονικών οριζόντων (1945 και 2008) και όχι όσων είναι διαθέσιμων και απεικονίζουν με σαφήνεια ενδιάμεσες καταστάσεις, καθώς και στο γεγονός ότι δεν προηγήθηκε επαρκές και ξεκάθαρο στάδιο διαβούλευσης.
Πλέον μοναδική άμυνα των πολιτών είναι η κατάθεση αντιρρήσεων σε ηλεκτρονική μορφή εντός εξήντα ημερών (ή ογδόντα εάν διαμένουν στο εξωτερικό) από το άνοιγμα της σχετικής εφαρμογής και η αξιολόγησή τους από  τις Επιτροπές Εξέτασης Αντιρρήσεων του Δασικού Χάρτη. Επιπλέον, για την εξέταση της αντίρρησης καλούνται να καταβάλουν ένα υψηλότατο παράβολο, φορομπηχτικού χαρακτήρα, κατά τη συνήθη πρακτική της Κυβέρνησης- που κυμαίνεται από 45 ευρώ (για έκταση έως ένα στρέμμα) έως 3.600 ευρώ ανάλογα με την έκταση – προκειμένου να διατηρήσουν το δικαίωμα στην περιουσία τους.
Η απόφαση δε των Επιτροπών επί των αντιρρήσεων είναι τελεσίδικη: ο ιδιοκτήτης δεν έχει τη δυνατότητα μιας δεύτερης κρίσης για τη διαφωνία του με το κράτος.
Είναι απαράδεκτο και ανεπίτρεπτο χιλιάδες μικροϊδιοκτήτες αγροτικής γης να βλέπουν τις περιουσίες τους μέσα σε μια νύχτα να χάνονται και να μην μπορούν να προσφύγουν σε δευτεροβάθμιο όργανο εξέτασης ενστάσεων για να βρουν το δίκιο τους.
Ως εκ τούτου, ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
  1. Δεδομένου ότι διαπιστωμένα υπάρχει μεγάλος αριθμός λαθών, προτίθεστε να αποσύρετε τους αναρτημένους χάρτες, ώστε να γίνουν διορθώσεις με το σύνολο των γεωγραφικών δεδομένων που είναι διαθέσιμα και με ικανοποιητικό διάστημα εκ νέου διαβούλευσης με τους πολίτες;
  2. Πώς εγγυάστε το αδιάβλητο της διαδικασίας εκδίκασης των αντιρρήσεων από τις αρμόδιες Εξεταστικές Επιτροπές, όταν μάλιστα δεν υπάρχει δυνατότητα δευτεροβάθμιας προσφυγής;
  3. Δεδομένου ότι οι διαδικασίες αντιρρήσεων γίνονται ηλεκτρονικά και απαιτούν σημαντικό όγκο υλικού τεκμηρίωσης, προτίθεστε να δώσετε περισσότερο χρόνο στους πολίτες από το ασφυκτικό πλαίσιο των εξήντα ημερών;
  4. Προτίθεστε να αναθεωρήσετε το τέλος αντιρρήσεων προς τα κάτω ή να προωθήσετε ρύθμιση για την επιστροφή του σε περίπτωση δικαίωσης του πολίτη, καθώς τότε θα πρόκειται για δαπάνη από σφάλμα της διοίκησης;