Μπορεί οι αρμόδιοι υπουργοί να αποφεύγουν κάθε αναφορά στην παραχώρηση της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτες, αλλά με το πρόσφατο μνημόνιο η κυβέρνηση δεσμεύεται για την 35ετή παραχώρηση του οδικού άξονα καθώς και τριών καθέτων αξόνων. Μάλιστα, επειδή έχουν λήξει οι προηγούμενες συμβάσεις με τους συμβούλους, πρόκειται εντός των προσεχών εβδομάδων να προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός για την επιλογή νέων συμβούλων, ενώ το νέο διοικητικό συμβούλιο της Εγνατία Οδός ΑΕ θα κληθεί να λάβει δυσάρεστες αποφάσεις για όσους πίστεψαν τις κυβερνητικές εξαγγελίες σύμφωνα με τις οποίες ο οδικός άξονας δεν θα παραχωρηθεί.
Συγκεκριμένα το Δ.Σ. καλείται να εγκρίνει την εφαρμογή της κοινής υπουργικής απόφασης που είχε δημοσιευτεί από τον περασμένο Νοέμβριο και προέβλεπε το χρονοδιάγραμμα εγκατάστασης των νέων σταθμών διοδίων. Ο τότε υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης είχε προχωρήσει και σε ανακοινώσεις σύμφωνα με τις οποίες στην Εγνατία Οδό θα εφαρμοστεί αναλογικό σύστημα διοδίων κ.λπ., χωρίς μέχρι σήμερα να έχει γίνει τίποτα. Τώρα το Δ.Σ. της Εγνατία Οδός ΑΕ πρέπει να εγκρίνει νέο, ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα για την κατασκευή και λειτουργία των νέων σταθμών διοδίων στον οδικό άξονα και στους τρεις κάθετους άξονες.
Επί της Εγνατίας Οδού λειτουργούν σήμερα επτά σταθμοί διοδίων, στην Τύρια (περιοχή Παραμυθιάς Θεσπρωτίας), στο Μαλακάσι (περιοχή Μετσόβου), στον Πολύμυλο Κοζάνης, στα Μάλγαρα Θεσσαλονίκης, στην Ανάληψη (περιοχή Λαγκαδά), στη Μουσθένη Καβάλας και στον Ίασμο Κομοτηνής. Με την κοινή υπουργική απόφαση προβλεπόταν η λειτουργία άλλων 11 σταθμών διοδίων, με τους πρώτους δύο να λειτουργούν εντός του 2015. Επιπλέον εκκρεμεί εδώ και χρόνια η συμφωνία για την αποπληρωμή δανείου που είχε λάβει η Εγνατία Οδός ΑΕ, επί υπουργίας Γ. Σουφλιά στο ΥΠΕΧΩΔΕ, από την Τράπεζα Πειραιώς ΠΕΙΡ +1,83%.
Στην κυβέρνηση συμφώνησαν επίσης πως θα εκδοθεί μέσα στον Νοέμβριο του 2015 μια νέα, κοινή υπουργική απόφαση με την οποία θα καθορίζονταν οι τιμές των διοδίων στον οδικό άξονα. Η απόφαση Χρυσοχοΐδη προέβλεπε πως «η τιμή χρέωσης για οχήματα κατηγορίας 2 (Ι.Χ.) μπορεί να φτάσει ανά χιλιόμετρο στην τιμή χρέωσης που επιβάλλεται στα τμήματα των αυτοκινητόδρομων της χώρας που είναι σε καθεστώς Σύμβασης Παραχώρησης. Η προσαρμογή αυτή μπορεί να γίνει από τον ενδεχόμενο παραχωρησιούχο, άλλως θα ακολουθείται η μέχρι σήμερα διαδικασία. Σε κάθε περίπτωση, η χρέωση για τα ελαφρά οχήματα κατηγορίας 2δεν μπορεί να είναι μικρότερη του 0,03 ευρώ ανά χιλιόμετρο, στρογγυλοποιούμενη στον αμέσως μεγαλύτερο ακέραιο».
Για να εκδοθεί η συγκεκριμένη απόφαση, θα προηγηθεί νέα μελέτη για το κυκλοφοριακό μοντέλο στον βασικό κορμό της Εγνατίας και τους κάθετους άξονες, η οποία προγραμματίζεται να παραδοθεί μέσα στον Σεπτέμβριο.
Από τα παραρτήματα του νέου μνημονίου (τα εξαφανισμένα από τη Βουλή κατά την ψήφισή του) μαθαίνουμε, επίσης, πως ακόμα δεν έχει συμφωνηθεί με τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (και τη Διεύθυνση Περιφερειακής Ανάπτυξης) η λύση η οποία θα επιτρέψει την επιβολή διοδίων σε δύο από τους κάθετους οδικούς άξονες που έχουν κατασκευαστεί με κοινοτικά χρήματα. Αν δεν βρεθεί λύση και ο ιδιώτης εισπράττει διόδια, τότε μπορεί να θεωρηθεί παράνομη κρατική ενίσχυση. Όλα δείχνουν, πάντως, πως στις Βρυξέλλες περιμένουν μια μελέτη κόστους οφέλους από ελληνικής πλευράς, προκειμένου να μελετήσουν το θέμα και να δώσουν το πράσινο φως.
Στη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας πρόκειται να ενταχθούν οι κάθετοι άξονες Σιάτιστας – Κρυσταλλοπηγής, Χαλάστρας – Ευζώνων και Λαγκαδά – Προμαχώνα, στους οποίους θα λειτουργούν συνολικά πέντε σταθμοί διοδίων.
Οι δανειστές ζητούν, επίσης, να προχωρήσει η απαραίτητη αναβάθμιση τεχνολογικών συστημάτων και οι σχετικές αποφάσεις για την εφαρμογή του αναλογικού συστήματος που είχε εξαγγείλει ο κ. Χρυσοχοΐδης. Στη σχετική απόφαση προβλεπόταν πως «το ολοκληρωμένο αναλογικό σύστημα διοδίων στην Εγνατία Οδό θα εγκατασταθεί σταδιακά εντός του έτους 2017. Σε πρώτη φάση οι σταθμοί διοδίων που αντιστοιχούν στις περιαστικές περιοχές Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Ιωαννίνων (Παμβώτιδας) θα λειτουργήσουν με ειδικό σύστημα αναλογικής χρέωσης (rebate), μέθοδος με την οποία η χρέωση των οχημάτων που διαθέτουν πομποδέκτη (ηλεκτρονικοί χρήστες) θα γίνεται απολύτως αναλογικά και οι χρήστες αυτοί θα χρεώνονται μόνο για την απόσταση που διανύουν».
www.kozan.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου