Η Μεγάλη Τεσσαρακοστή είναι η παλαιότερη και πιο αυστηρή χρονική
περίοδος νηστείας για την ορθόδοξη εκκλησία. Από την καθιέρωσή της, περί
τον 4ο αιώνα μ.Χ., προβλέπεται
κατά τα μοναχικά πρότυπα ξηροφαγία με τους πιστούς να τρώνε μόνο μια φορά την ημέρα κι αυτή μετά τις 3 το μεσημέρι.
«Μέσα στην περίοδο της Τεσσαρακοστής η νηστεία καταλύεται,
διαφοροποιείται δηλαδή, τρεις φορές, δίνοντας μια ευκαιρία στους πιστούς
για ενδυνάμωση μιας και η νηστεία αυτή είναι η πιο αυστηρή, αφού δεν
επιτρέπεται ούτε το λάδι» εξηγεί στο «Βήμα» ο αναπληρωτής καθηγητής του
τμήματος Θεολογίας του ΑΠΘ, κ. Παναγιώτης Σκαλτσής.
Η πρώτη από αυτές τις εξαιρέσεις γίνεται σήμερα, ανήμερα της εορτής του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, όπως έχει καθιερωθεί η 25η Μαρτίου.
Πρόκειται για μια χαρμόσυνη εορτή μέσα στην περίοδο του πένθους της
Σαρακοστής και όπως εξηγεί ο κ. Σκαλτσής, «επειδή είναι θεομητορική
εορτή, αφιερωμένη στην Παναγία και ως εκ τούτου ιδιαίτερα σημαντική για
τα μοναχικά τυπικά, καταλύονται το ψάρι, το έλαιο και ο οίνος». Μια
εξαίρεση που φαίνεται πως γενικεύθηκε - αν και σε ορισμένα κέντρα του
χριστιανισμού προϋπήρχε - μετά την καθιέρωσή της το 692 μ.Χ. από την
Πενθέκτη Οικουμενική Σύνοδο, γνωστή και ως «Εν Τρούλω Σύνοδος».
Όσον αφορά τη δεύτερη ημέρα διαφοροποίησης της νηστείας, που είναι η
Κυριακή των Βαΐων, οι πατέρες της εκκλησίας δε συμμερίζονται την ίδια
άποψη. Σύμφωνα με τη Στουδιτική παράδοση (Άγιος Θεόδωρος Στουδίτης),
επειδή η εορτή αυτή θεωρείται Δεσποτική, είναι αφιερωμένη δηλαδή στον
επίγειο βίο του Ιησού, οι πιστοί καταναλώνουν και πάλι ψάρι, λάδι και
κρασί. Για άλλους πατέρες όμως αυτό ισχύει μόνο την ημέρα του
Ευαγγελισμού. Κατάλυση του λαδιού γίνεται και τη Μεγάλη Πέμπτη, σύμφωνα
με τα μοναχικά τυπικά, ημέρα αφιερωμένη στην παράδοση του Μυστικού
Δείπνου, οπότε τελείται και η Θεία Λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου, η
οποία τελείται μόλις 10 φορές το χρόνο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου